JAK PATRZEĆ NA DZIEŁO SZTUKI – lekcja w Muzeum Narodowym w Poznaniu

Dodano 30 października 2018

“Każde doskonałe dzieło sztuki jest moralnym postępem ludzkości”

Ludwig van Beethoven

Niecodzienną lekcję języka polskiego odbyli  24 października br. uczniowie klasy 3d wraz z polonistką panią prof. Agnieszką Podgórską i wychowawcą panią prof. Moniką Bączkowską-Gapik. Tego dnia  wybrali się na wycieczkę dydaktyczną do Poznania.

Pierwszym punktem wyjazdu był spacer po poznańskim Starym Rynku. Mogliśmy zobaczyć wiele zabytkowych kamienic oraz reprezentujący styl renesansowy ratusz miejski. Podziwialiśmy też wnętrze barokowego Kościoła Farnego oraz klimatyczne uliczki miasta.

Następnie odwiedziliśmy Muzeum Narodowe w Poznaniu, gdzie uczestniczyliśmy w lekcji pt. „Jak patrzeć na dzieło sztuki”. Zobaczyliśmy obrazy z wielu różnych epok, przypomnieliśmy sobie, jakie elementy powinny pojawić się w opisie dzieła malarskiego, a także dowiedzieliśmy się, na co warto zwrócić uwagę przy omawianiu obrazu. Tak jak mówi Magdalena Brygier: „Wizyta w Muzeum Narodowym dała nam możliwość łatwiejszego spojrzenia na interpretowane przez nas dzieło. Otrzymaliśmy wskazówki, jakimi powinniśmy się kierować, aby prawidłowo zrozumieć przedstawiony obraz.”

Usłyszeliśmy liczne rady od pani przewodnik, dzięki którym, według Mai Zawiślak: „Nauczyliśmy się jak odnajdywać symbole i odczytywać sens dzieła”.

Lekcja muzealna dostarczyła nam wiele informacji, które możemy wykorzystać na egzaminie maturalnym. Poza tym mogliśmy zobaczyć dzieła najwybitniejszych malarzy z całego świata, np. Jacka Malczewskiego, Claude’a Moneta czy też Ludwika de Laveaux, który był pierwowzorem postaci Widma z dramatu pt. „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego.

Ostatnią częścią wycieczki była wizyta w Multikinie w Starym Browarze, gdzie obejrzeliśmy dramat wojenny „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” w reżyserii Denisa Delića. Jest to jedna z adaptacji filmowych dzieła Arkadego Fiedlera pt. „Dywizjon 303”, która przedstawia prawdziwą historię polskiego dywizjonu, walczącego u boku Anglików podczas bitwy o Anglię pod dowództwem generała Witolda Urbanowicza. Film wywołał mieszane uczucia wśród młodzieży, rozpoczynając burzliwą dyskusję na jego temat. „Mimo powtarzalnych scen, film może zachęcić widza poprzez muzykę, czy dobrze dobranych aktorów.”- komentuje Adrianna Józefowicz. „Ukazał wiele motywów, które w twórczy sposób można wykorzystać w pracach lub wypowiedziach, odwoływać się do nich.”- dodaje Magdalena Brygier.

Idealnym podsumowaniem wycieczki są słowa Sarah Szyguły: „Uważam, że była to jedna z lepszych szkolnych wycieczek, na jakiej byłam”.

Dziękujemy pani prof. Agnieszce Podgórskiej i pani prof. Monice Bączkowskiej - Gapik za możliwość artystycznego i humanistycznego rozwoju oraz zdobycia cennej wiedzy, która z pewnością przyda nam się podczas egzaminu maturalnego.