Wyprawa na Podlasie

Dodano 18 września 2018

Wymarzony początek roku szkolnego lub wspaniałe zakończenie wakacji, tak można by określić udział 5 osobowej delegacji uczniów naszej szkoły w XVIII Miedzynarodowym Marszu Pamięci Zesłańców Sybiru. Wyjazd związany był z uczestnictwem Kolberga w działaniach Stowarzyszenia Współpracy ze Wschodem Memoramus.

Trzeba jednak podkreślić, że nasza 4 dniowa (4 – 7 września) wyprawa na Podlasie była nie tylko elementem działalności statutowej Memoramusa, lecz przede wszystkim wspaniałą wycieczką do – wydaje się – nieodkrytej jeszcze turystycznie Polski Północno – Wschód. Już po drodze wstąpiliśmy do niezwykle urokliwego zamku w Oporowie, będącego nie tylko planem licznych produkcji filmowych, ale także "wielką rekwizytornią", z której czerpał, miedzy innym Allan Starski, twórca scenografii do "Pana Tadeusza".

W środę zwiedziliśmy Muzeum Papiernictwa i Drukarstwa oraz Muzeum Ikon w Supraślu. W tej pierwszej placówce własnoręcznie drukowaliśmy zakładki do książek, na wciąż działających urządzeniach. Obejrzeliśmy też wnętrza odbudowywanej cerkwi, jedynej w Europie: prawosławnej, gotycko – obronnej świątyni (niestety wysadzonej przez Niemców w 1944 roku). Finałem byla wizyta w Kruszynianiach, u polskich Tatarów, gdzie Dżamir – wspaniały gawędziarz – w meczecie przybliżył nam ich historię.

W kolejnym dniu celem był Białystok, w którym drewniane domy są rzadką już egzotyką, a dominuje nowoczesna zabudowa i dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa. Miasto ma też swój swoisty koloryt, mianowicie wieczorno – nocne wyścigi samochodów wiadomej marki. My tropiliśmy ślady magnackiej rodziny Branickich, zwiedzając ich rezydencje, w tym tę najbardziej imponującą - Pałac (dziś to znak rozponawczy stolicy Podlasia), w której od lat 50 – tych mieści się Uniwersytet Medyczny. Duże, choć dość makabryczne wrażenie robiła zgromadzona w nim kolekcja ludzkich preparatów patomorfologicznych (np. okaz tzw. "bawolego serca"). Byliśmy w Centrum Ludwika Zamenhofa – twórcy Esperanto (międzynarodowego języka) oraz Muzeum Wojska Polskiego. Popołudnie upłynęło w Tykocinie, gdzie we wnętrzu remontowanej synagogi wysłuchaliśmy wspaniałego wykładu o historii tykocińskich Żydów. Warto podkreślić, że miasteczko to było też planem zdjęciowym serii filmów "U Pana Boga...", co skrzętnie wykorzystaliśmy do pamiątkowych zdjęć.

Piątek, to dzień Marszu Pamięci Zesłańców Sybiru. Uczestniczyło w nim 13,5 tysiąca ludzi, przede wszystkim uczniów szkół podstawowych i średnich z różnych stron kraju oraz liczne delegacje zagraniczne. Uroczystość ta skłoniła mnie do następującej refleksji. Otóż w tych rejonach Polski, które w czasie wojny znalazły się pod okupacją niemiecką, po zakończeniu II wojny światowej można było bez trudności dokumentować, publikować i upamiętniać hitlerowskie zbrodnie. Natomiast ludzie z Polski wschodniej, którzy doświadczyli sowieckiej okupacji w latach 1939 – 1941, musieli czekać aż do 1989 roku aby móc opowiedzieć o swoich tragicznych losach. Te różne doświadczenia, są jednak elementem naszej wspólnej, Polskiej Historii, której Pamięć jest naszym wspólnym obowiązkiem.

Na zakończenie chciałem podziękować: uczniom klasy III D: Justynie Antoniak, Marcie Szajek, Wiktorii Szczepskiej oraz Miłoszowi Mrozowskiemu oraz Miłoszowi Kicińskiemu z klasy II D za godne reprezentowanie szkoły i znakomite towarzystwo w podróży i w czasie wycieczki.