W dniach 17-23 listopada 2014 został w Polsce zorganizowany Światowy Tydzień Przedsiębiorczości, który jest realizowany jednocześnie w ponad 140 krajach. To największe na świecie wydarzenie mające na celu promocję przedsiębiorczości wśród młodych ludzi.
W ramach tego tygodnia nasza szkoła uczestniczyła w projekcie „OTWARTA FIRMA” organizowanym przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości.
Z okazji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości do naszej szkoły zaproszeni zostali lokalni przedsiębiorcy. Młodzież spotkała się z prezesem firmy „EKO-PŁYTA” Sp. z o. o. Panem Czesławem Szczepaniakiem, z prezesem firm „Wytwórnia Lodów WSG” Sp. z o. o. i „Nenufar Club” Sp. z o. o. Panem Jerzym Stachowiakiem oraz z właścicielką nowo powstałego centrum fitness „ Art Fitness” Panią Natalią Kurasiak (która przybyła wraz z managerem ds. obsługi klientów panią Ritą Ciesielską).
Tematem spotkania był KONSUMENT CZYLI „KRÓL RYNKU”. W obchodach uczestniczyli przedstawiciele wszystkich klas pierwszych. Spotkanie prowadzili także uczniowie klasy I f: Wiktoria Licha i Adam Chudziński.
Na początku uczniowie poprosili przedsiębiorców o ustosunkowanie się do dwóch tez dotyczących konsumentów.
Jedna z tez pochodzi z podręcznika: „Krok w przedsiębiorczość” (strona 42) z którego korzysta młodzież naszego liceum i brzmi:
„W gospodarce rynkowej konsument jest królem, który rządzi rynkiem. To on wpływa na rodzaj oraz ilość towarów i usług dostępnych na rynku. Od niego zatem w znacznym stopniu zależy sukces lub porażka wielu przedsiębiorstw...”,
druga teza to słowa Mahatma Gandhi:
„Klient to najważniejszy gość w naszym domu. To nie on jest zależny od nas – to my zależymy od niego. Nie jest przeszkodą w naszej pracy, lecz jej celem. Nie świadczymy mu przysługi, obsługując go. To on nam ją wyświadcza pozwalając się obsłużyć”.
Nasi goście jednogłośnie zgodzili się z tymi tezami, lecz zwrócili uwagę, iż specyfika prowadzonych przez nich branż jest bardzo istotna przy poparciu tych słów.
Pan Jerzy Stachowiak zauważył, iż w przypadku firm produkcyjnych, jaka jest wytwórnia lodów to nie konsument w bezpośredni sposób wpływa na jej rozwój lecz jego przyzwyczajenia, gust, styl robienia zakupów oraz wiele innych czynników handlowych.
Pan Czesław Szczepaniak podkreślał, iż promocja i reklama firmy są najważniejsze a dopiero później zysk.
Pani Natalia Kurasiak akcentowała, iż najważniejszą rzeczą jest pasja, chęć do pracy, inwestycja w firmę i kadrę pracowniczą, a na samym końcu myśl o swoich zyskach.
Druga część spotkania poświęcona była pytaniom otwartym do naszych lokalnych przedsiębiorców. Zaproszeni goście w sposób bardzo otwarty, szczery i zarazem ciekawy udzielali odpowiedzi na postawione pytania. Klasy pytały między innymi:
- o receptę na dobry biznes,
- o zatrudnianie młodych pracowników bez dużego doświadczenia,
- o cechy dobrego przedsiębiorcy,
- o otwieranie firm poza granicami naszego kraju,
- o wspieranie i sponsoring lokalnych szkół, klubów i instytucji.
Spotkanie przebiegało w bardzo miłej atmosferze i było wyjątkową lekcją przedsiębiorczości.
Za przyjęcie zaproszenia, ogromne zaangażowanie i udział w spotkaniu podziękowała Pani wicedyrektor Natalia Danielczyk wyrażając jednocześnie chęć kontynuowania współpracy w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w następnych latach.
Było to pierwsze tego typu spotkanie, ale bardzo twórcze, kreatywne i praktyczne.
Mam nadzieję, iż pozwoli ono na lepsze zaplanowanie własnej ścieżki edukacyjnej i zawodowej uczestników spotkania, w myśl stwierdzenia, iż „Młodzi ludzie chętnie uczą się od praktyków!”.
Sonia Stachowiak - Łasica