28 marca czternastoosobowa grupa uczniów z klasy 2f pod opieką pani profesor Karoliny Różczki wzięła udział w edukacyjnym wyjeździe do Poznania, którego celem były warsztaty na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Temat naszych zajęć brzmiał: „Ekokrytyka. Projekt natura, czyli w czym jest człowiek”. Zajęcia przeprowadzili państwo Joanna Bednarek i Dawid Gostyński, którzy przygotowali dla nas kilka ciekawych zagadnień z zakresu literatury. Dzięki ich pracy oraz zaangażowaniu razem mogliśmy zastanowić się, kim tak naprawdę jest człowiek oraz jak funkcjonuje w świecie, a pomogły nam w tym przykłady z literatury. Wykład rozpoczęliśmy od stworzenia definicji człowieka. Zadanie, które wydawało się być banalne, wymagało chwili zastanowienia. Następnie zajęliśmy się fragmentem „Antygony” i problematyką relacji międzyludzkich w społeczeństwie. Kolejny tekst okazał się być trudniejszy, ponieważ przeszliśmy do literatury jeszcze nam nieznanej, Brunona Schulza. Na podstawie opowiadania „Karakony” doszliśmy do wniosku, że zachowanie i funkcjonowanie człowieka w dużej mierze zależy od otoczenia, w tym przypadku była to rodzina, która nie wykazała się zrozumieniem wobec ojca. Ostatnim tekstem, którym się zajmowaliśmy był fragment książki „Frankenstein” autorstwa Mary Shelley. Większość z nas szczególnie zainteresowała ta opowieść ze względu na jej ciekawą fabułę. Przy tej lekturze zajmowaliśmy się przede wszystkim czynnikami, które mają wpływ na postępowanie i usposobienie człowieka, a także zastanowiliśmy się czy tytułowy Frankenstein może być człowiekiem. Sytuacja istoty stworzonej przez Wiktora Frankensteina była bardzo skomplikowana. Nie znając treści książki uznaliśmy, że jest ona negatywna i zła, ponieważ w ten sposób kreowana jest m.in przez współczesne filmy. Po przeczytaniu fragmentów tekstu byliśmy zdziwieni, ponieważ okazało się, że stworzenie jest postacią pozytywną. Chciał za wszelką cenę zbliżyć się do ludzi i uzyskać ich zaufanie oraz szacunek, a nawet potrafił się wyrzec własnego dobra na rzecz człowieka. Uprzedzenia i stereotypy jednak uniemożliwiły mu to, dlatego stał się zły. Ostatecznie doszliśmy do wniosku, że to właśnie drugi człowiek ma wpływ na nasze funkcjonowanie. Forma wykładu była ciekawa, tak jak i teksty, którymi się zajmowaliśmy, a dodatkowo każdy z nas mógł wziąć czynny udział poprzez dyskusję, na której właśnie owe zajęcia polegały. Wszyscy jesteśmy zdania, że takich wyjazdów powinno być więcej, bo dają nam możliwość szerszego spojrzenia na literaturę i głębszego jej poznania.
Maria Marciniak kl. IIF
Natalia Socha kl. IIF