Dydaktyczna wyprawa do Krakowa i Oświęcimia

Dodano 12 września 2016

Dnia 8.09 pod opieką prof. Moniki Kułakowskiej oraz prof. Adama Rogalli wyruszyliśmy na wyprawę, aby poznać historyczny rys jednego z najpiękniejszych miast Polski i jego okolic. A mowa tu o Krakowie.  Pierwszym punktem na planie naszej wycieczki był rynek. Magiczny klimat i piękno otaczających budowli to nie wszystko co miało dla nas do zaoferowania to miejsce.  Prawdziwe tajemnice i intrygujące ciekawostki znajdowały się pod naszymi stopami, w podziemiach, a dokładniej w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa. Przebyliśmy trasę ukazującą czasy od powstania miasta aż do jego współczesności. Oczywiście nie mogło obyć się bez zobaczenia obowiązkowych miejsc na mapie Krakowa,  jak np. Wawelu czy Kościoła św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa na Skałce. Spacerowaniu po krakowskich uliczkach i podziwianiu widoków, towarzyszyły ciepłe słoneczne promienie oraz pani przewodnik, która przekazała nam ogrom informacji o dziejach miasta, ale również aktualne ciekawostki. Zwiedzanie pierwszego dnia zakończyliśmy w żydowskiej dzielnicy, mogąc przekonać się jak wygląda między innymi tradycyjny dom wyznawców tej religii oraz wejść do czynnej synagogi i usłyszeć jak odbywa się nabożeństwo. Zmęczeni po całodziennej wyprawie udaliśmy się do ośrodka, jednak nikomu nie brakowało sił na spędzenie wieczoru w miłej atmosferze przy odgłosie skwierczących kiełbasek i blasku ogniska. Następnego dnia udaliśmy się do miejsca, który każdy człowiek, bez względu na narodowość, kulturę czy wyznanie powinien, przynajmniej raz w życiu, odwiedzić. Mowa tu o byłym niemieckim obozie koncentracyjnym i zagłady Auschwitz-Birkenau. Wydaje mi się, że dzień tam spędzony ciężko będzie opisać, ale towarzyszące odczucia i naukę, którą wynieśliśmy  najlepiej oddadzą słowa Georga Santayana  zapisane na jednej ze ścian: „Kto nie pamięta historii, skazany jest na jej ponowne przeżycie”.

Wycieczka ta okazała się cenną lekcją historii i człowieczeństwa, ale również pozwoliła nam nacieszyć się widokami wspaniałego miasta, poznać jego tradycję jak i życie codzienne mieszkańców. Śmiało mogę stwierdzić, że pozostanie w naszej pamięci  jeszcze na bardzo długo.